خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





شکوه حضور مردم شیعه و سنی افغانستان در عزاداری های ماه محرم

    آیین های عزاداری ماه محرم در افغانستان به اهل تشیع این کشور محدود نمی شود و اهل تسنن نیز پایبند جدی انجام مراسم سوگواری سیدالشهداء (ع) به عنوان نوه پیامیر بزرگ اسلام و پیرو آن حضرت برای قیام بر ضد دستگاه ستم زمانه هستند.
    به گزارش شفقنا به نقل از ایرنا همزمان با فرارسیدن ماه محرم، نقاط وسیعی از سراسر افغانستان سیاه پوش می شود و مردم مسلمان این کشور اعم از اهل تسنن و تشیع، در ماه محرم در ماتم شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، آئین های مختلفی را برگزار می کنند که علاوه بر حضور در مساجد، پخت و پز و تقسیم غذای نذری، شاخص ترین سنت های آنان در ماه سوگواری سالار شهیدان است.
    افغانستان حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما آمار دقیقی از جمیت اهل سنت و شیعه آن در دست نیست و به دلیل چند دهه جنگ و درگیری میان گروه ها و احزاب داخلی و مبارزه با حضور نظامیان خارجی، اغلب آمارهای ارائه شده در این زمینه به صورت تخمینی برآورد شده است.
    کابل، پایتخت افغانستان متشکل از جمعیت شیعه و سنی است و منطقه وسیع غرب کابل، یکدست شیعه نشین است و جمعیت محدودی از شیعیان این کشور در شمال و اندکی در بخش های شرق و منطقه مرکزی کابل مستقر هستند و آئین های عزاداری را در مساجد محله های خود برگزار می کنند.
    برخی از جوانان افغان می گویند که از پدران و مادران خود شنیده اند در دهه های گذشته و از دیرباز زمانی که از جنگ و درگیری در این کشور اثری نبوده و آرامش بر آن حکفرما بوده است، علمای اهل تسنن در ماه محرم سخنان خود را به فلسفه و نتایج قیام حضرت اباعبدالله (ع) اختصاص می دادند.
    این سنت هنوز هم در افغانستان رایج است و بسیاری از عالمان اهل تسنن در مساجد مناطق مختلف، در ایام محرم به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا، قیام سیدالشهداء را برای مردم تشریح می کنند و در باره ابعاد و نتایج قیام آن حضرت با مردم سخن می گویند.
    «محمد نذیر»، یکی از جوانان اهل سنت افغانستان در باره آئین های سوگواری مردم اهل سنت در ماه محرم به خبرنگار ایرنا در کابل گفت: علاوه بر اینکه مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا در مساجد حضور می یابند و به سخنان عالمان دینی در باره قیام سیدالشهداء گوش می دهند، اغلب آنان این دو روز را روزه می گیرند.
    وی می افزاید: کمتر کسی از اهل تسنن در افغانستان پیدا می شود که در روزهای تاسوعا و عاشورا روزه نداشته باشد، زیرا آنان در این دو روز به توصیه پیامبر عظیم الشان اسلام روزه می گیرند و در مساجد محل خود مراسم ختم قرآن برگزار می کنند.
    این جوان افغان تصریح کرد «یکی از پررنگ ترین آئین های مردم اهل سنت و اهل تشیع افغانستان، پخت و توزیع غذای نذری بین نیازمندان است که از سالهای گذشته در افغانستان رواج داشته و حتی آنانی که درآمد متوسط دارند، این سنت را انجام می دهند.
    به گفته وی در روز عاشورا در بسیاری از خانه های مردم اهل سنت دیگ های غذای نذری برپا است و هر کدام از آنان به صدها نفر غذای نذری می دهند و گاه در منزل خود نیز مراسم ختم قرآن برگزار می کنند و از برگزاری هرگونه مراسم مشکوک به جشن و سرور از جمله آئین های مربوط به ازدواج اجتناب می ورزند.
    مردم اهل تشیع افغانستان نیز سردر تمامی منازل و محل کار خود را سیاه پوش می کنند و با دعوت از مداحان اهل بیت به نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند و این آئین ها را از اولین روز ماه محرم آغاز می کنند و در تاسوعا و عاشورا دسته های عزاداری در خیابان های محل سکونت خود به راه می اندازند.
    «روح الله رحیمی»، یکی از جوانان اهل تشیع ساکن در منطقه غرب کابل می گوید که در تمامی مساجد این منطقه هر شب سخنرانان برای مردم سخنرانی می کنند که اغلب این سخنرانی ها به ماهیت قیام امام حسین (ع) و نیاز جوامع امروز به آن ارزش ها و آرمان ها اختصاص دارد.
    وی افزود: در بعضی از مساجد و حسینه ها، مداحان با سابقه و مشهور افغان و و در برخی از تکایا و خیمه هائی که جوانان در محله های خود برپا کرده اند، مداحان جوان تر از اولین شب ماه محرم تا روز عاشورا به نوحه خوانی و مرثیه سرائی می پردازند.
    این جوان افغان افزود که حضور جوانان دختر و پسر در آئین های سوگواری ماه محرم چشمگیر است و اغلب جمعیت حاضر در مساجد را جوانان تشکیل می دهند و افراد ثروتمند و یا موسسه های خیریه در توزیع غذای نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا به مساجد کمک می کنند.
    به گفته وی، در سال های گذشته رسم بر این بود که عزاداران تنها در مساجد و حسینه ها به عزاداری می پرداختند، ولی بعد از سقوط طالبان از قدرت در سال ۱۳۸۱ خورشیدی، مردم اهل تسنن افغانستان در روزهای تاسوعا و عاشورا در خیابان ها نیز دسته های عزاداری به راه می اندازند و از مسجد یا حسینه ای به مسجد یا حسینیه ای دیگر می روند.
    این جوان افغان می گوید البته امسال وضعیت امنیتی افغانستان بسیار وخیم تر شده و مسئولان برگزاری دسته های عزاداری باید احتیاط بیشتری به عمل آورند تا فاجعه ای که در سال ۱۳۹۰ رخ داد و عزاداری عاشقان اهل بیت در روز عاشورا در کابل را به خاک و خون کشیده شد، تکرار نشود.
    علاوه بر شهر کابل، اغلب شهرهای افغانستان حال و هوای محرم به خود گرفته است و مردم با نصب پارچه های سبز و سیاه بر سر در منازل و مغازه ها، مشارکت خود را در سوگواری امام حسین (ع) و یاران آن حضرت به نمایش گذاشته اند و شماری از شهروندان افغان نیز پرچم های سیاه به علامت عزا در خودروهای خود نصب کرده اند.


    این مطلب تا کنون 8 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : افغانستان ,مردم ,مساجد ,محرم ,عاشورا ,عزاداری ,روزهای تاسوعا ,غذای نذری ,جوان افغان ,توزیع غذای ,امام حسین ,
    شکوه حضور مردم شیعه و سنی افغانستان در عزاداری های ماه محرم

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده